There was an error in this gadget

Saturday, December 10, 2011

senyuman ku kerana terpaksa

kalu di tanya sama hati,xkan berbisik kata-kata..kau beri ak bunga penuh berduri..kau jji kn bhgia tapi rupanya deritakau tinggalkan aku dengan suka nya..sedangkan aku disini terseksa jiwa dan raga.senyuman ku bersulamkan derita..kau tuduh aku sesuka hatimu..sungguh aku terluka..3thun kau bersama aku lgsung xmberi mkna pd mu..cukupla..xkan ku crpgantimu..biar ak mati sendiri..biar aku pergi membawa diri..membawa hati y luka.biar ku semat memori indah ini bersamamu kerana ku xkan mampu melupakanmu..doakan saja ak tidak wujud di dunia ini.jgn disebut soal cinta kerana aku xpcayakannya lg..biar aku sediri hingga akhir hayatku..

Tuesday, August 16, 2011

komitmen

semakin aku xfhm..
semakin aku x mngerti..
luka kt hati ad kau tahu?
luka di jiwa pernah kau mengerti?
yeah..
air mata aku tumpah lg..
untuk cinta dan untuk persahabatan.
sungguh aku penat dgn hdup.
ingin ku pergi jauh dr mereka.
biar aku pergi membawa hati
kerna ku tahu xkan ad y peduli.
terima kasih dais..
terima kasih..
kau semua buat aku mengenali apa itu persahabatan bg dikau semua..
terima kasih.

Monday, August 15, 2011

kawan..

hidup.
kita belajar dr pglman.
pglman mmatangkn usia.
betul k.
lantak r.
nk citer sikit.
ttg kelompok kwn y ak knl.
1.dye ni jns hr ni dye gosip ngn ko sal org tu,esok dye gosip ngn org lain sal ko.contoh..dye ckp minah ni perasan cun tp dpn minah ni "awak canik gler kot"..haha..tutt..xreti nk komen manusia cmni.penat ak pk.hr ni ko cter kt ak y si dye tu cmni2.esok ko kluar mlepak ngn dye..haha..wth!
2.dye ni plak jns selfish ckit.tp bla org bt selfish,kta org fake lak..haha..lantak la kn..ko lbh kurg sma je ngn no 1 tu..buddy ko kn.ko ni ska take advntge taw.haha.cam no 1 jg.bla org sng,ko kjr la.mmg bgus ko py attitude.
3.sorg ni plak..haish..jns x care surround.lgsg xamik taw.lntak la kn tp klu da smpai ssh kn org,pe kes?y ak xleh blah la kn..knon2 bersbar mnrima dgaan atawpn sllu mkn aty atawpn sllu nk jg ht org,TAPI pelik x klu duk sound2 lam fb.ntahlah..ak pown xfhm..klu ko nk ngata org tu,xperlu la kt fb..msg je dye..hbs cter..ni bt tmbah dosa jer mak cik oii..talk to talk la beb..jgn belkg brni dpn cam semut..ingt ckit..one thg,mcm alim p ak rs xde r alim sgt pown.smyg tgal gak.p lam fb ingt tuhan segala bagai..haishh
4.dye ni plak..dgr je pe org kta..xde la nk selidik dl.lantak ko la..life ko..
5.dye nih klu xska org tu,mmg npk sgt..haha..muka emo semacm jer..pastu mmg xtegur r bdk tuh
6.dye kwn y baik cma kuat mbebel.adess..kalah mak ak.

*no 1,2 ni mmg ak akn jd tersangat bosan keluar ngn korg..masa terbazir,duit terlayang.hehe.branded beb!ak miskin je..ukur bju bdn sdri. :p

Wednesday, July 20, 2011

formspring.me

Ask me anything http://formspring.me/mashi91

Sharifah Zarina - Suratan Yang Menyakitkan

berulang kali aku menyatakan hasratku
tapi tak pernah kau buang masa untuk diriku
namunku sedar kasih di mana ku berdiri
di balik cinta yang gelap
aku terus sendiri

*
sungguh aku menyesali kasih
bercinta denganmu sayang

sungguh aku sedar betapa hebatnya cintamu itu
yang menyakitkan

ku sendiri kasih
di lautan cintaku
beralun ombak melanda
namun aku berdiam

masih aku sayang
cuba untuk pertahankan
suratan yang menyakitkan hati ini
kerna ku mencintaimu.

oooo…
oooo…

Ulang *

Sunday, July 17, 2011


sumpah sakit! :(

Saturday, July 16, 2011

ok bgs!mlm ni ko bt lg kn..hlg kn dri ntah k mna.,k fine klu nk tng kn fkran p at least pk r sal org lain..bt ak ni cam apa je..ak awek ko kot..pe ko bt nih..ko g mna tgh2 mlm?smpai fmly ko tpon ak cr ko?
serius ak germ..xpnh ak bhs kn ak ko bla ckp sal ko..ak germ sbb ko pntgkn dri..ko xpk sal org lain..ko juz pk sal dri ko je..ak taw ak ni bkn ssape nk hlg ko,nk mrh ko..tp at least jg la dri ko..pk ms dpn ko,kje ko..jgn bt kje bodo je..ak da pent..ak penat taw x..pmikirn ko lgsg x matang..tlg la fhm ak..tlg la!

Friday, July 15, 2011

celcom

this is voice mailbox for the number......
pe cer????

Wednesday, July 13, 2011

let me cry please..

it's crushed..damnly crush..sumpah terasa gler..sape x trsa klu bf sdri admit dye still xmpu nk lpakn ex..it feels like ak hdp dsbalik bygn that lady..ntah la..ak pasrah..i'll let him go klu dye nk blik to that lady n klu that lady nk blik pd dye..tu hak diorg..mistake diorg ms past blh dbaiki..juz pls dont ask how i feel..bcoz i dont seem to be happy..it just i try to pretend to be happy so that no one know how i feel..i dont want he knw it..ak xnk dye rs bslah..i juz want the best for him..the best for the person that i love most..

Wednesday, June 22, 2011

hello there

hey guys!lma kot ak xon9..agk r..xde idea lgsg nk updte..mood pown xde..so many things happen..who cares kn?so?pe cer?haishh..this sem gle la py ssh..xtaw la ak blh score x..tkt gler neh..tax320..hampeh..apa pown xfhm..maf310?ok la..best gak..law 243?gle la byk kot nk kna hfl..pe lg erk?bel312?perh..msk kls dak dpa,,haish..bapak rmai bdk kls tuh..mmg bosn..huuh..far260?hehe..ssh gler..bt ak tnsion je sem neh..mkn lma,mkn byk komitmn..mkn lma,mkn byk mslah tmbul..duit..yeah..tu main prob..klaula ak ni kaya kn?xde la ak tnsion sgt nk bljr..serius..kdg2 rs cam gve up nk bljr sbb duit..klu ak mta duit ngn mak ayh,mst diorg ckp ak boros..but i'm not!ak rs cam xde smgt da nk bljr..kwn2 ak?diorg ad kakak n abg y blh tlg diorg..tp ak?entah la..life is so difficult for me..it's so difficult till ak sdri xdpt nk solve..hurm..

Sunday, May 22, 2011

petua 1

LELAH

Bersihkan dua tangkai bunga belimbing buluh . Masukkan ke dalam bekas tahan panas dan campurkan 5 gm gula batu (lebih kurang besar ibu jari) Masukkan bekas ini ke dalam periuk nasi masak, keluarkan bekas ini dan biarkan sejuk, kemudian berikan pesakit lelah minum air terumata kanak-kanak kurang dari lima tahun dalam bekas itu (lebih elok jika di tapis dahulu) Ulangi amalan ini setiap hari selama seminggu dan lihatlah hasilnya. Insya Allah..


MUNTAH

Muntah biasanya terjadi kerana salah makan atau pada peringkat permulaan mengandung. Untuk mengatasinya buah pelaga ditumbuk halus dan dicampurkan air panas. Kemudian minum. Insya Allah.


HILANGKAN RUAM

Selepas anda mandikan bayi, lapkan tempat beruam itu. Kemudia saputkan minyak zaitun atau minyak kelapa di tempat itu. Lakukan pada setiap kali mandi.


KURAP SUSU

Ambil beberapa biji ubi bemban diparut dan diperah untuk dapatkan airnya. Campurkan air perahan itu bersama sedikit bedak sejuk, kemudian sapukan di tempat berkenaan. Amalkan beberapa hari. Insya Allah kurap itu akan hilang. (Petua ini juga boleh digunakan untuk sebarang jenis ruam).


MENJARANGKAN KELAHIRAN

Ambil segenggam halba, sedikit halia bara (sebesar ibu jari tangan) di rebus bersama lima gelas air atau lebih (bergantung sama ada ingin air pekat atau cair) Pastikan halba tadi direbus hingga kembang. Setelah air halba sejuk (suak-suam kuku) bolehlah dibuat minuman dua kali sehari (pagi dan malam). Selain menjarangkan anak, air rebusan ini juga berkhasiat untuk perjalanan darah dan menyembuhkan penyakit lenguh-lenguh sendi.


SUPAYA ANAK NYENYAK TIDUR

Cari sebiji buah pala, rebus dan tapis airnya. Berikan anak minum air buah pala itu tiga kali sehari. Mudah-mudahan dia akan terlelap tidur.


LEBAT & CANTIKAN RAMBUT

Terutama bagi wanita cubalah petua ini kerana rambut adalah sebahagian dari mahkota wanita. Pokok pisang yang ditebang akan meninggalkan tunggul yang tertanam di dalam tanah. Lubangkan tunggul batang pisang ini. Keesaokkan harinya lubang tunggul itu akan dipenuhi air yang amat sejuk. Sapukan air tersebtu ke kepala anda setiap hari. InsyaAllah dalam masa yang tidak lama, rambut anda akan menjadi sihat dan berseri.


BATUK

Ambil sebiji pisang embun yang masak. Belah menjadi dua bahagian, di tengahnya ditabur ragi yang telah dijadikan serbuk anggaran setengah sudu teh, tutup dan bakarlah hingga pisang setengah masak. Makanlah pisang bakar ini sebelum masuk tidur. Lakukan selama tiga malam berturut-turut. Insya Allah batuk anda akan beransur hilang.


RAMBUT JARANG

Ambil telur udang dan gosokkan pada kulit kepala anda. Keesokkan harinya baru dibasuh. Lakukan selalu, hasilnya pasti rambut anda bertambah lebat.


HILANGKAN JERAWAT

Ambil anggaran 9 helai daun bunga melati, dicuci hingga bersih. Kemudian tumbuklah daun tadi hingga lumat. Ambil daun yang sudah ditumbuk tadi dan sapulah pada muka yang berjerawar. Lakukan ini terus menerus hingga jerawat betul-betul hilang. InsyaAllah, selamat mencuba.


TAWARKAN IKAN MASIN

Sebelum anda memasak atau menggoreng ikan masih ini, terlebih dahulu hendaklah direndamkan dalam air selama lebih kurang 10 minit. Setelah itu boleh dimasak mengikut citarasa anda.


TAWARKAN BISA KALA JENGKING

Ambil cili api yang sudah ditumbuk halus, campurkan dengan sedikit minyak dan tampalkan pada tempat yang terkena sengat itu. Balutkan dengan kain bersih. Pada mulanya memang tiada terasa apa-apa kecuali rasa panas. Tetapi selepas 5 minit, rasa sakit akan berkurangan. Biarkan lebih kurang 15 minit dan rasa sakit akan hilang terus.


PENYAKIT KULIT PADA BAYI

  1. Bayi menderita penyakit kulit (ruam radang kulit) mesti dijauhakn dari binatang peliharaan, gebar, permaidani, boneka atau mainan yang dibuat dari bahan bulu. Begitu juga dengan bulu dan debu yang melekat pada pakaian.

  2. Jauhi bayi dari makanan yang dibuat dari tepung terigu, air limah cokelat dan ikan. Mintalah nasihat doktor pakar makanan bayi.

  3. Jangan memandikan bayi dengan sabun. Sebaliknya mandikan bayi selama 30 minit dengan air suam-suam kuku. Campurkan satu sudu tepung jagung ke dalam air suam yang berjumlah 5 liter kacau hingga larut, dengan ini akan menghaluskan kulit bayi.

  4. Bilas bersih-bersih napkin dan pakaian bayi setelah dibasuh dengan sabun mandi, elakkan membasuh pakaian bayi dengan sabun serbuk.

  5. Untuk membersih kulit bayi, gunakan krim khas pembersih kulit bayi sebagai pengganti sabun. Setelah dibersihkan, sapu badan bayi dengan air mawar atau ubat sapu hidrofilik petrolatum yang boleh didapati di farmasi.

  6. Dalam keadaan ruam yang parah atau ruam yang datang semula. Gunakan ubat sapu kortikosteroid, setelah mendapat nasihat atau petunjuk dari doktor..


LUKA

Ambillah lebih kurang sepuluh helai daun jambu batu dan basuh hingga bersih. Kemudian dikeringkan dengan menggunakan kain bersih. Layurkan daun jambu batu itu di api hingga kering dan rapuh. Selepas itu ditumbuk atau dilumatkan hingga menjadi serbuk. Letakkan serbuk daun jambu batu ini pada luka tersebut.


SAKIT PERUT

Ambikan dua genggam buah enai, sedikit gula dan satu gelas air untuk merebusnya. Buah enau tadi dikupas kulitnya dan direbus hingga masak. Makanlah rebusan buah itu secara teratur selama beberapa hari. Anda akan mendapat manfaatnya.


JERAWAT 2

Bilaslah dahulu muka anda dengan air bersih lalu kemudian bilas pula dengan air kelapa 1 - 2 kali. Kemudian bilas lagi dengan air bersih. Lakukan dalam beberapa hari. Insya Allah, anda akan bebas dari jerawat.


SAWAN DI KEPALA

Sekiranya bayi yang berusia sebulan ke atas mengalami kulit kepala berkudis serta mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan. Ambil tiga helai daun pandan, tiga helai daun serai dan sedikit air. Bahan-bahan ini direbus hingga asam gelugur menjadi kembang. Setelah air panas suam, mandikan bayi dengan air rebusan ini di bahagian kepala. Lakukan setiap kali memandikan si bayi.


SAKIT GIGI

Sediakan ibu (garam kasar), daun senduduk dan enam keping asam keping. Semua bahan ini direbus dengan lima cawan air hingga menjadi dua cawan . Setelah itu berkumurlah dengan air rebusan ini.


KUKU BERNANAH

Bersihkanlah terlebih dajulu kuku tersebut dengan air panas suam yang sudah dicampur sedikit garam. Kemudian sediakan satu sudu cuka makan lalu disiramkan pada bahagian yang sakit. Lakukan berulangkali selama seminggu. InsyaAllah anda akan melihat perubahannya..


JERAWAT 3

Amalkan menyapu minyak sapi seluruh muka setiap hari. Walaupun baunya kurang menyenangkan tetapi anda akan berpuas hati dengan hasilnya di mana muka anda akan licin dan berseri. Insya Allah.


BADAN WANITA BERBAU

Masalah yang dihadapi oleh kaum wanita ini boleh diatasi dengan mengamalkan memakan daun temangi sebagai ulam dan hasilnya bau badan akan hilang.


KULIT MUKA KERING

Untuk mengatasi tompok-tompok putih di kulit muka akibat cuaca panas ialah dengan membersihkan muka dengan air panas suam. Setelah itu sapukan madu yang sudah dimasak dan menjadi panas suam pada kulit muka dengan menggunakan jari tangan. Picitlah perlahan-lahan supaya meresap dan biarkan lebih kurang setengah jam. Kemudian bersihkan dengan air panas suam dan bilas pula dengan air. Amalkanlah selalu.


BATUK BERPANJANGAN

Ambil sebiji bawang merah dan dilumatkan. Setelah itu campurkan dengan satu sudu madu. Minumlah tiga kali sehari. Selamat mencuba, semoga batuk anda segera sembuh.


MATA MERAH DAN GATAL

Ambilkan tiga helai daun sirih dan rebus dengan dua gelas air. Setelah air rebusan menjadi panas suam, tuangkan ke dalam piring lalu rendamkan mata anda ke dalam piring itu. Insya Allah, mata anda akan pulih seperti sediakala.


Selamat mencuba dan jangan lupa doa dan tawakkal. :)

tanda2 pergerakan tubuh

Orang dahulu kala memang suka mengaitkan sesuatu perkara dengan sesuatu alamat. Sejauhmana kebenarannya tidaklah diketahui. Tetapi yg pasti orang tua dahulu banyak meramal sesuatu melalui pemerhatiannya dan juga melalui pengalaman-pengalamannya yang lalu. Mungkin disebabkan banyak kebetulan yang berlaku membuatkan mereka mempercayai setiap alamat. Di sini diperturunkan beberapa petanda yang berhubungkait dengan pergerakan tubuh kita.

Alamat Pergerakan Tubuh

  • Kelopak mata kanan bergerak - beroleh keamanan.
  • Kelopak mata kiri bergerak - melihat perempuan
  • Kelopak mata kiri bergerak dari atas - ada orang akan berjalan jauh.
  • Kelopak mata kiri dibawah bergerak - hendak menangis.
  • Biji mata kanan bergerak-gerak - akan menangis dalam bercinta.
  • Biji mata kiri bergerak-gerak - gembira di hati.
  • Ekor mata kanan bergerak - menerima kedatangan orang jauh.
  • Ekor mata kiri bergerak-gerak - mendapat sedikit kepayahan.
  • Umbun bergerak - berbahagia pada hari tersebut.
  • Kening kiri bergerak-gerak - beroleh kelapangan.
  • Bibir bawah bergerak - akan menangis.
  • Waktu subuh kepala kita bergerak - beroleh kerja yang baik.
  • Siku kanan bergerak-gerak - beroleh kebahagiaan.
  • Siku kiri bergerak-gerak - orang yang mengasihi kita akan datang.
  • Kepala bergerak - ada orang menyakiti hati kita.
  • Kepala bergerak ke kiri - beroleh kebesaran.
  • Pelipis telinga bergerak - alami kebahagiaan.
  • Telinga bergerak - akan berkelahi.
  • Pipi kanan bergerak-gerak - alamat sakit mata.
  • Pipi kiri bergerak-gerak - sentiasa bahagia.
  • Bahu kanan bergerak-gerak - harta hendak datang.
  • Bahu kiri bergerah-gerak - bakal berjumpa pembesar/ketua.
  • Lengan kanan bergerak-gerak - akan sakit kepala.
  • Lengan kiri bergerak-gerak - beroleh harta.

Ia boleh dijadikan pengetahuan dan bukanlah untuk dipercayai dengan bulat-bulat. :)

Monday, May 9, 2011

menyampah

eyy..menyampah lak nk on fb skunk nih..ad je post dr betina tuh..nk blik kntn rya nih?hurm..beraya umh my dak ngade k?hurmmm..ckp la sekali..

Friday, May 6, 2011

lonely

lil bit sad..i juz need someone to talk..someone to listen..someone to cheer me up..thats all i need..can u spend ur night juz to listen to me?can u?5 min doesnt enough..u obey me for few weeks,few month..dont u care what i feel?dont u noe?i noe u r bz..but cant u spend u rest time to call me?other than u hang out wif ur frenz..sweety,u've changed a lot..n i dont noe why..i really afraid of loosing u..please understand me..please...

Thursday, May 5, 2011

i'm back

it's been awhile..
yeah..
a bit long..
since i updating my blog..
huiisshh..
xde idea mak nyah..
exam,kelas..
bz tul...
ak tgah cuti nih..
serius xaw nk bt pe cuti2 nih..
bosan pn ad..
mkn je taw
bdn mkn naik
aiyaa!
esk kna diet nih...
rndu gler kt dak ngade..
exam hr tu not bad la ssh nya
haisshhh
dbr gler ase..
hurm...hr ni dmm lak..
haisshhh..1 pkej ngn batuk n selsema..
awak,saya nk ubat saya..
nk boboy saya...
tu first story..
second lak:hurm..
ayh ak skrg btul2 bz ngn part time job dye
ptg,mlm..
ad je org dtg..
kalah yb..
klu untg xpe gak..
p blh la thn...
bersyukur..
better than nothg kn...my mom lak asyk moody jer..
masalah2...
sbr je la..thats the only way utk ayh ak cr rzki..
xde cre lain da...
agpown,ley tlg org kn?
chaiyok dad!



Sunday, March 27, 2011

spinning

help!!
really feel like this head gonna boost!
spinning..
arghhh
migrain?
perhaps not..huhu
honey,please..
i need u...


*gedik

Wednesday, March 23, 2011

gilo

pening siak!!
tido jom?
woitt
esok ad test la makcik... yo la labu..


*crazy jp..

Tuesday, March 22, 2011

siapa aku



"kalau boleh,abg nk roy tukar jd cyg.."
"abg xleh jauh ngn roy,ngn cyg xpe lak"
"abgkn xleh pisah ngn roy"
"abg nk kawen ngn cyg n ngn roy"

k...u may...n i'll go...

*mcm mna klu cyg y ckp gtu kt abg?

aku

sayu tetiba ini malam
*sigh
di mana dia?
kenapa perlu ad ini rasa?
penatt..
sesangat penat..
tp....
cukupla..
anythg happen,ak tetap cintakan dia
bkn setakat sayang
dan cubala mengerti..
n now..
ntah knp..
ak terfikir..
andai umor ku terhenti disini.
mesti ramai y bahagia
begitu juga dia..
n kkadang aku taw dia lebih bhagia tanpa aku..



tlg la..air mta ku sudah pent mgalir...
jgn ditanya knp kamu y ku pilih
jgn ditanya knp kamu y ku syg..
sbb jwpn nya hanya satu..
sbb hanya kamu y aku cinta..

n hidupku disini?
still lookg frenz that really need me..
i dont to interfere in other best frenz relationshp..k?

Sunday, March 20, 2011

Tuesday, March 8, 2011

tired

i'm tired
tired waiting of u every night
like a stupid!
u make me stupid,u noe!
dont say anythg if u do nothg..
u make me smile than u make fool of me..
why?
frenz r everythg?
i noe it
n i notice that
but that doesnt mean that i'm nothg to you!
u wanna marry me
but u make me feel that i'm alone
please..
i'm tired keeping those feeling
i'm tired waitg for u like crazy every night..
honey,please..
i'm tired...
please..
please take care of my heart..
thats all i want..
please..
i'm beggin'...

please

pls:
i miss u
i want u
i love u..
i miss ur hug..

Saturday, March 5, 2011

awesome?

aiiyaa..
quite buzy lately..
*actually i'm the one that make it bz..
huhu
miss my dak ngade..
werrkkk..gataiiii
huhu..
so many things happen this week..
ak bengang ngn dak ngade
serius bengang tahap ghaban r,.
eyy
rs ne cepuk2 jer betina2 tuh
siap abg adk ag
GTH r!!
suka2 je nk slm ngn dak ngade..
ingt tu abg ko k?
what the Fish!!
owh,ngn jntan siap cium tgn..
ngn ppuan xde plak..
dasar ppuan xtaw malu..
y llaki plak sma jer..
eeeyyyyyyy
geram gler455666!!
sbr2..

"mashi,tu bkn hak hang nk p marah2 dia..
hang tu bkn bini dia pown.."

k,fine..
sdr ak nih org luar...
=(

haishh...
dua hr bturut2 jpa dia..
p mrh xhlg ag..
cmne nk hlg..
xde ms nk luah kt dia..
eeeiiyyy!!
nk jerit leh x?
huwaaa
eh,tu ngs la makcik..
huhu

hurm..
lupakn la dak ngade tuh
bt ak mkin skit ht jer
biar dlm ht syg gler pown..
aiseyh,,
skit perut la plak.
bt xtaw je r..
mls nk g toilet cni
lectrr ais220 pown xnk msk ag..
hisshhh

kt umh sewa 'tcinta' lak,
situation a little bit ok than b4..
yeah,hopefully,it will last forever..
hurm..


u,i rindu dia la..cmner ni?i nk dia dtg cni blh x?

*GATAL!!!

eh,suka ht i la...i py ht,bkn u py..

*GEDIK!!

eh,u jeles k apa?nk cibuk pehal??

*XMALU!!

alah,tu i py suka la,,,not ur business k?



acTually ak cam agk kesumbatan kerinduan kebudakan kengadaan...l

love u!

Tuesday, March 1, 2011

horoscope y ntah pape!

sagiTTarius...

If someone ticks you off today, use a gentle but direct manner to make your point.

and blah blah blah blah....huhu


Today is a good time to chill out and let things happen on their own -- you don't need to shake the world up! In fact, you may find yourself defending the status quo in some rather unusual ways.

owh...gitu ea??lagi2?byk cntik....cr r sdri..huhu

Monday, February 28, 2011

xmoh!!

td bc 1 blog nih...

bebbymessy.blogspot.com

aiyyaaa...cdey gler2..
pkwe dia mati...
huhu..
xnk..
ak nk ak mati dl...
tlg la....



^_^'

Sunday, February 27, 2011

saya?

saya sumbat k?
aishh
suka2 jer bdk nih kta ak sumbat sokmo...
xpe2...
huuh!!
aw pown sama la..


*abgchik sengal

kegatalan terserlah

awak!!!
jom kawen!!
haha
gatal x??
ntahla..
rasa cam hdp ni xcomplte tnpa aw..
tlg complete kn part of hdp sy,blh?
all the missing part in mine..
he's here
listening everythg..
thx..
u'll alwys my hero
haha
he's here to keep me safe
*blushing
honey,
u r the poison,u also the cure..
coz u r everythg..

thx for coming last night..
thx..
i love u..
n will love u till the end of my life..

i'm sorry coz being too emotionl that day..
it is bcoz i really wanna spend my time wif u,..
i really miss u...

dedicated to:my beloved dak ngade

Friday, February 25, 2011

inside

please..
let this tears take away all those feelings..
please..

aku wanita biasa

it does...
hr y t'amt pnt...
tp xpe
bak kta org bkorbn dmi y tsyg
tp bbaloi k?
ntahla
xkshla.
aslkn dia happy
about my feelg?
xpentg pown
mybe dia xprlu taw
coz he will depressed
n i dont want it happen..
i juz want to see his smile
thats all..

but still
ak wanita biasa
ttp lmah dlm mnahan prsaan
ttp snsitif dlm apa jua kdaan
kdtgabn ku dismbut dgn lwt 1 jam
haha
msti xfhm kn?
ak smpai trminl kul 8
dia amik ak kul 9
pastu follow dia main bowlg ngn kwn2 dia y ak xpnh knl
dmi dia,ak cba ssuaikn dri
even deep in my heart klu blh ak nk spend time ak ngn dia jer
juz two of us
klu x,xplula ak dtg sna sorg2..
=(
then dlm kul 2 br diorg gerk blik
mla2 dia ckp nk lpak tc
ak said,ok xksh
tup2 g gloria..
sbb ak da xde tpt nk tdo..
duk situ,bork2 till 4.30
dia bmbg ak tdo sorg..
p actually ak xtdo,dia y tdo
dia pnt sgt
smpai ak terckp sorg2
yelah..
tgh2 ckp skali tgk dia da bdgkur da rupanya
xperla..
aku duk je la t luar tgk lgit..
tngkn fkrn..
serbut ngn ex ak nih
mcm bangang pn ad
eeeyyyyy!!
serabut!!!

kul 5 dia pown blik umh dia..
nk g kje lak kn..
serius mmg tkut ak duk situ
mcm2 bunyi ad..
huhu
kul 12 dia dtg amik ak..
trus g terminl bli tket
then g mkn
pastu dia htr ak kt trminl blik
around 1.15 dia blik..
ngtk ngn pnt tgn
sape suh main bowlg
huuh
ms dia main bowlg smlm,ak tkilan ckit
ak xpnh sntuh kwn2 llaki
tp dia?
siap tpuk tgn ag ngn mbe ppuan
ak cam xwjd
mybe ak mmg xwjd kot
=(
bus ak sptutnya kul 2 p delay stgah jam
nk pgsan,pnt,takut smua ad
i'm alone for more than an hour!
ntahla...
ak rs cam xde fun..
ntahla..
mybe ak ni gurl y xreti bsyukr kot..
perhaps not..
but knp ak rs cam x diappreciate mlm tuh?why??

yerr
ak kna fhm dia..
yela syg..
i'm trying...



*plz let me cry for a second...

Wednesday, February 23, 2011

soul~~

mY boDy is here
but
my souL Is there
wif u!!



*really hope that ur birthday tomorrow will be blessed honey

its life

its fun
so fun when hear it
when people said or argue about it
haha
u telling about others but actually u r also the same
plz..
dont easily judge people..
judge urself b4 u judge others..
u not trouble others?
actually u r..
it is actually u r..
so dont silly saying that "i'm also like that but i didnt trouble others..
juz think..
look at the mirror
take ur time to figure abou urself
i'm tired,,
i'm tired keping this feeling
i need him to hear everything..
i do need him..
yes,i do..
oh my god!

Monday, February 21, 2011

aku ad nama

aku ad nama la
pnt2 mak ak bg nma
suka2 korg nk bg ak nma gelaran
ingt korg bgus sgt k?
mmg korg npk ak cam xksh
p ak pantang org men gelar2 nih
ak sdri pown xpnh nk gelar2 org
xpnh nk pgl org tu badak k,apa k
agk2 r
terasa gler kot
n no need la nk malukn ak dpn pkwe ak ngn fmly ak
no need nk sound2 ak ngn gelran tuh
korg ingt ak suka k?
sumpah ak bnci
klu time korg taw lak nk terasa
time ak?
ingt ak xde prsaan k?

"HAI orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain (kerana) harus puak dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah sesetengah kamu menyatakan keaiban sesetengah yang lain dan janganlah pula kamu memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) nama fasik sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan yang fasik), maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah al-Hujuraat [049], ayat 11)

AYAT ini menceritakan keadaan seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Thabit ibnu Qais ibnu Syammas. Beliau merupakan seorang yang pekak dan tuli. Walau bagaimanapun, beliau suka menghadiri ceramah-ceramah agama yang diadakan oleh Rasulullah SAW. Setiap kali beliau hadir majlis ilmu tersebut, para sahabat yang lain akan memberikannya tempat duduk berdekatan dengan Rasulullah SAW supaya pendengarannya akan lebih jelas dan nyata. Dia juga dapat mendengar dengan lebih baik setiap apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.

Pada suatu hari, ketika beliau sampai di masjid, tempat yang biasa didudukinya telah diambil oleh orang lain. Beliau pun melangkah selangkah demi selangkah untuk sampai ke hadapan. Walau bagaimanapun langkahan kakinya tidak disukai oleh orang ramai kerana beliau melangkah di atas belakang dan kepala jemaah di dalam masjid. Ketika beliau melangkah, beliau berkata, "Lapangkanlah, lapangkanlah, berilah aku ruang."

Tidak diendahkan

Walaupun begitu, kata-katanya tidak diendahkan langsung oleh orang ramai. Beliau pun meneruskan lagi langkahnya sehinggalah sampai ke hadapan, kemudian beliau pun duduk. Apabila beliau duduk, berkatalah lelaki di sebelahnya, "Ini tempat aku dan aku lebih berhak untuk duduk di situ."

Thabit tidak mempedulikan kata-kata lelaki tadi. Beliau pun bertanya lelaki tadi, "Siapa kamu ini?"

Jawab lelaki itu, "Si anu anak kepada si anu." Thabit berasa tidak puas hati dengan jawapan tadi. Beliau pun bertanya lagi sambil menyebut nama ibu lelaki itu dengan panggilan yang memalukan di zaman jahiliah.

"Kamu anak kepada perempuan si anu binti si anukah?"

Apabila mendengar pertanyaan Thabit tadi, lelaki itupun tertunduk malu. Dia malu kerana gelaran itu amat mengaibkan ibunya.

Selepas kejadian itu, maka turunlah ayat ini, ayat 11 surah al-Hujurat.

Menurut sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmizi pula, pada zaman Rasulullah SAW, ada seorang lelaki yang mempunyai dua atau tiga nama gelaran. Orang ramai biasanya memanggil nama lelaki itu dengan nama gelaran yang ketiga. Lelaki tersebut tidak menyukai jolokan itu.

Sehubungan dengan itu, turunlah ayat tersebut di atas. Rasulullah SAW lalu membacakan ayat tersebut. Baginda melarang umat Islam memanggil seseorang lain dengan nama gelaran yang tidak elok.

Pengajaran
* Jangan sesekali memanggil seseorang dengan panggilan yang tidak disukai olehnya.


*sumpah ak memang xsuka


Saturday, February 19, 2011

strangers inside

it feels like so weird
like i'm living in a dffrent world..
is it true?
neither me noe it..
we both stay together under one roof
we both 7..
but why it juz like we juz 3?
why did this house more like a hotel?
like we dont know each othr

*we're not strangers but more like a strngers..thx for doing so..

nakal

ak mmg dak nakal
br taw k?
modul kemahirn insaniah kul 8,kul 9.30 br smpai
bgs,kn?

kem ibadah solat,
ak duk sibuk candid gbr org...
bgs kn?

haaaaaaa
jgn main serkap je
ak g lmbt modul sbb xsure ad k x..
n prjalann k situ amk ms sejam!!

kem solat lak..
sbb ustaz tu terang bnda y sma jer cam dlm kelas...
sumpah!
ak bosn gler dgr bnda y sma jer..
so dr ak tdo,better ak do somethg..huk3

ak nakal k?
td ms modul,kitorg dberi task..
gotong-royong
sound interestg kn?
lg interstg bla korg kna kutip daun2 kering dlm hutn..
huhu
melampau..
ak duk kuis2 daun tu ngn ranting..
bla ad lectrr,br ak btl2 bt..
haha..
ak nakal k?

*saya budak baik......




Friday, February 18, 2011

kecewa

aw bt sy kecewa..
kecewa sgt2..
tersangat kecewa..

this feeling

ak happy k?
sedih k?
ntah..
seribu satu rs..
td dad dye ask me..
nk msk minang.
mmg la happy
p ak cdey sbb bnda tu xkuar dr mlt dia sdri
trsangt kcewa,,,
i'm sorry..
i need more time
need so many time
mybe i'll accept it if it comes from ur mouth..
but?


*bdk xlawa saper nk...huhu

Wednesday, February 16, 2011

bila cinta

whats wrong wif that song??
hate n still unable to control myself when hear that song..
please..
stop it!!!!!!!!!!!

upside down

everythg going upside down..
hushh...*sighing..

da lma x godek blog nih..
xde ms,xde mood..
xde smua la sng..
huuh!
lately dak ngade ckit bz..
biasala br blajr nk kje sndri kn..
nk kawen,kna la sabor kn kn kn
*gedik tahap gaban..

u ollzzz..
taw x..
mtor mr housemte kna kebas..
siot jer kn?
dlm sklip mta..
mmg sial la pncri mtor tuh..
mta2 dia xcident..
huuh!!

ni ngah pk nk bg hdiah pe kt dak ngade..
cmne if ak bg cincn
ok x???
last night ak rs happy sgt..
why?
ak rs cm dak ngade sweet gler smlm..
bcrte about ciri2 llaki idamn ak..
*actually assgment dr lectrr HKR

n totally,dia mmnuhi smua ciri2 tu!
hihi..
agk trkjut ngn trkdu si dia..
haha,,
p y xbest nya,
amy ngn yaya a bit moody..
amy majuk ngn nasa sbb nasa jrg spend ms utk dia
yaya lak fizi dia da blik kedah..
n the same time,mtor dia hlg..
hurm..
sbr je la ye kwn..
hr ni ak nk g rompin..
wanna join???

huhu..
mak amy skit..
that's why ktorg dcde blik sna even a day...
hurm...
smlm ttba jer ak nekad..
i wanna be a good gf n a perfect wife..
haha.
knp ntah..
mybe sbb mlm td jer 3 kali dak ngade ckp nk kawen ngn ak..
amiin,ya Allah...

*Ya Allah,biarkan la kbhgiaan ini berkkalan hga k akhir hyt...(",)

a doa before my hensem lectrr come in...haha..he got a nice face,voice..haha..but actlly i like his style..but i love my dak ngade k...better chow bcoz i've no more idea.huhu..got stomach ache...ni smua bakl ibu y bnma amy!!haha..ttba2 je bt sarpan pg td...

Saturday, February 12, 2011

u make me happy

i love u..
thanks sbb spent ur time wif me
even though u tired gler..
sian u..
ttdo..hihi
maaf yer!
but i do miss u sgt2..
thankz coz bw g jln2
thankz sbb make me happy..
dear dak ngade,xde word y dpt dscrbe how i love n miss u..
thankz...
n always thankful to god coz have meet us..

u gve me ur heart,i gve my heart to yours...i love u..

Friday, February 11, 2011

serabut


thinkg?but still bt dono jer,,,like nothing happen


Wednesday, February 9, 2011

cloudy

life..
it seems so cloudy..
should or shouldn't
tonight this feeling become to0 sorrow

i'm gve up..
gve up n gve up..

*walking at the middle of the road,cross the river..all that seems too easy but in the middle of traffic jammed road n the crocodile river??


Sunday, February 6, 2011

busy day

haha..
tajuk nk bt mcm ak nih vip..
hish..
biasa tiap2 hr ak updte blog even entry ntah pape..
p since dua 3 hr ni,ak bz ckit..

hari pertma k'busy'an melanda...

sibuk2 tlg mak ak kt dapur..huhu..almaklumla..tetamu rmai nk bertandang,,
ptg tu,acik smpai dr maran..k,first visitor..hihi..dlm sejam pastu sppu ak lak smpai..bw awek korea dye..ktanya dia nk tgal da awek dye,.dye jpa y lg lawa..cam sial sppu ak tuh..k,pastu dey all blikpas mgrib lam kul 8...dlm stgah jam pastu emy sekeluarga pown smpai...diorg mkn,then ayh ak bt kje y sptutnya..haha..kul4 br tdo..gler r..

hari kdua.....

kul 10 br bgn!mmg gler...p ngtk gler..sumpah penat..pas zohor ak bw fmly emy g jln2...g muzium,tp xsmpat msk sbb da nk ttp..huhu..then g msjid kristl..pelik bin ajaib..jln jammed...haha...pas mgrb br smpi umh..sumpah mmg pnt..huhu

hari ktga....
pg2 da bgn..kitorg(skali ngn fmly ak) g knduri kawen kt maras..nk kawen jg!!huhu
pastu ak bw dey all g psr pyg..mak aii..jammed teruk gler..pelik,kn?trg jammed wa ckp lu..xksh r..mmg stu sllu jammed..kul3 mak ak call suh ak blik htr kreta..ak pown blik..perh..xpnh ak tgk trg jammed cam gtu..rya cina kot..huhu..blik umh htr kete,htr ank kwn mak ak g hostel,pastu g kt msjd terapung..ayh ak xjd htr ak.,.hurm,nk wt cmne..ak nk bg somethg kt ayh ak actually..korg byg ea,dr msjd terapung smpai marang,amik ms dua jam?padahal b4 ni 10 mint jer..jammed gler..serius ckp..meter kete mmg xlbh dr 10..haha...sbr jela...nk atah jer pgang ni rs nya..huhu..dlm kul 10 gak smpai dgun..btolak dr kul 6..ley r korg imagine,kn?huhu...

well,even hr2 y ak lalui tu,a bit mmenatkn,but ok la..huhu..the truth,i do miss him..huhu..wait for the suprise!!p nk wt sprise bday cmne erk plg gempak?u think?

Thursday, February 3, 2011

mood

ad apa ngn mood?
ntahla..
rs cam moody jer hr nih..
ntah..
bz y xbz..
tgu y x tgu..
hurm..
ttup je la fon tu..
it's ok..
i'm fine,,
dia main lptop?
ak pown fine jg..
tp ht ak?
only god noe it..
sorry,no joke for tonight,,

*not in mood

Wednesday, February 2, 2011

tq syg~

muah3x!
haha
i love u syg..
cian dak ngade..xtdo pown smalam an..
nk bt skype p line intrnet lak cam hawau jer..
sbr ye syg...
~~i miss u~~

seram sejuk!!

haha..
tajuk nk seram an..
seram gak actually..
nk kongsi cket cter..
hurmm..
td ak got a bit info ttg shabt kita d mesir..
ya Allah,
i wish i will not face it..
seram gler kot..
peluru sesat sna sni...huhu
n this is for u all view..
*sorry coz vdeo ni tbalik..



**serius ak nanges tgk vdeo nih..

ada aku kisah?

haha
dunia..
moden pown nk main menatang sihir tuh lg..
haha
dunia..
da kawen lupa mak bapak..
haha..
ak xsalahkn ko..
sbb ko mmg xsdr pe ko bt..
p ak cam pelik kt bini ko..
muka jer lawa..
perangai cam setan..
haha
sbb?
ko kawan ngn setan!

ada aku kisah ko nk block fb mak aku?
ada aku kisah ko nk block mak sdare ko sdri?
sikit pown ak xheran la gedik
ko ingt ko blh lwn kuasa tuhan k?
ko bt laki ko jd bodoh
lupa mak bapak
sorry to say la..
ko lawyer,mahasiswi y xbertamadun..

ko ingt ea..
anythg happen pd fmly ak klu krna kawan setan ko,
ak cr ko smpai k lubg cacing!!
dgn rahmat n izin Allah,
ko mmg lahanat!!

ko mati pown ak xkn sedekah al-Fatihah..
ingt tuh!!

Tuesday, February 1, 2011

doaku

ya Allah ya tuhanku..
ringankanlah bebanan dak ngade ya Allah..
kuatkanlah semangatnya..
hanya kau y taw apa y terbaik untuknya,ya Allah..
ya Rahman,ya Rahim,ko maha mengetahui segalanya..
makbulkanlah dan permudahkanlah segala urusannya,
ya Allah,,

amiin,ya rabbal alamin..

isma-aku bukan pilihanmu


Jutaan hari berlalu sudah
Tak ku sedari begini jadinya
Kisah yang indah berlalu sudah
Cintaku musnah hancur berderai

Betapa dukanya hatiku
Bila cintaku tak ke mana
Hatiku kau guris luka
Ku tabahkan jua hatiku ini

Korus
Cintamu yang lalu
Masih ku terasa
Akan diri ini sama bagai dulu
Kenangan bersamamu
Masih ku terasa
Apakan daya aku bukan pilihanmu

Derita yang ku tanggung ini
Jiwaku terus meronta
Tak tertahan pedih hatiku
Hanya doa ku kirimkan untukmu

**ceq pernah rs situasi nih..mmg sjibi mcm lirik nih..betul2 myakitkan..hya Tuhan y tahu...thx to all my fwenz n to my cousin y byk bg ceq support utk bgun smla..i love u all...<3

OMG!

Kolej campur???
boy n gurl??
Omg!!
i Like..
haha..
xde mknanya ak nk like..
mmg x r..
geli jer if blok sblah tu boy..
mcm2 la UitM nih..
sokmo pelik2..
lantak pi lah.,,
xmoh ak duk hostel..
huhu
mmg x r..
*tgah dgr lgu isma-aku bukan pilihanmu..rotate smpai puas,,huhu..ttba tringt prstwa htam tuh..

Q & A

Tentg dri cyg
1.nma penuh:Nur M------- M---------- bt Z-----
2.tarikh lahir:15/12/1991
3.kenangan manis:byk..huhu
4.kenangan pahit:kna tpu ngn dak ngade
5.makanan kegemaran:kepok lekor kot..huhu
6.hadiah y diingini drp sseowg:biarla rhsia..xmalu mnta hdiah ngn owg..huhu
7.lagu kesukaan:pengemis cinta,i'm yours,percaya padaku,disaat ku mencintaimu
8.warna kesukaan:ungu,merah,hitam
9.org y dsaYangi:fmly ,mohd Z----- I----- b. Z-----
10.ciri2 pmpuan y dminaTi:cyg xmnt ppuan..hihi
*jwb jujur taw..mmg cyg jwb jjur..cma xgtaw detail..hihi

dak ngade lak?

tentang dRi
1.nma penuh:Mohd Z------ I----- b. Z-----
2.tarikh lahir:25/2/1989
3.kenangan manis:b'same ngn cyg
4.kenangan pahit:kena marah
5.makanan kegemaran:seafood n mcm2
6.hadiah y diingini dr sseoWg:doa
7.lagu kesukaan:XPDC
8.wrna kesukaan:biru,ungu,coklat
9.org y dsayangi selain family:cyg ngade
10.ciri2 pmpuan y diminati:jjur,ikhlas,setia,m'nyayangi,tabah...

*ak ad x ciri2 tuh?huhu,dak ngade mmg ngade...huhu,persamaan cikit jer,p kitorg mmg serasi..huk2..

Monday, January 31, 2011

lesen

haisshh..
dl time ak xde lesen,
tiap2 hr kuar
ni bla da ad,asyk duk umh jer
huhu
pelik an?
bla da ad lesen nih,
geram2 jer..
xde lak roadblock
eyy..
sabor je la
klu x,tiap2 hr ad..
sje nk knakn ak an...
huhu
rs cam nk tjuk jer lsen ak kt polis mengong tuh..
gatal..
nk no fon la
eyyy
jpj pown sma
gatal ttp gatal..
geram tul ak..


*bosan ler...

guest?

hurmm...
kalau la korg taw pe ak bt smlm kn?
msti kta xde kojer bdk nih..
last night,ak duk skype jer..
hihi
mula2 ngn kak iza
tgk tgn adk patah
cian ank ak
haha
ank ak ker?
hr tu...
abgchik ty ak...
gbr dak mane y hang bt profile tuh?
dgn sempoi jer ak jwb,ank ak...
hehe
comey pown cam ak..
*sengal
huhu...
xla..tu ank sppu ak..
apakn daya,nk kawen,duit xde..
*dia ad,p blah ak lum ad..
huhu
kawen pakai duit byk kot..
huk3
xpe2
keje dl yerrr...
sabor..
*gatal

k2,smbung....
pastu duk borak ngn kak ti...
dia mgurut..
dia br pas kna ragut..
teruk kn?
kna ragut dpn umh lak tuh
cam sial pown ad peragut nih

pastu,
hbs skype ngn diorg dlm kul 1,
ak pown ingt nk titow r...
tup2 my honey bunny,dak ngade pown call...
"cyg on9 x?on9 jer..knp?skype jom?"
adess...
lintang pukang ak p cr tudung..
huhu
skype smpai kul 3 kot ak rs..
xtaw r..
y psti kdt dia hbs,ngn kdt2 ak pown hbs..
hihi
windu weh...
cam nk terbg jer g kt dia..
sbr ye syg...
huhu..
lpas skype,ak pown tros tdo..
serius ngantuk gler...
p?
layan jer...
haha...
klau ikt aty,mmg xde nye ak nk tdo lwt2..
p sbb smua krna dak ngade,
lautn api sgup ku redahi..
haha mengong...
ok laaa..
ak bosn sbnrnya pg nih..
nk msk,lauk xde..
msk pe y ad je la yerk..


*lapor nih...huhu...love u syg,,(tgah dgr rdio fvrte,suria fm y mmutarkn lagu ella y ak pown xingt tjuknya..lirik dye,hati ini hncur n luluh keranamu...lalala)

i'm yours.......

Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks
and now I'm trying to get back
Before the cool done run out
I'll be giving it my bestest
Nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon its again my turn to win some or learn some

I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find love love love
Listen to the music of the moment people dance and sing,
we're just one big family.
It's your God-forsaken right to be loved love loved love love

So I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours

I've been spending way too long checking my tongue in the mirror
And bending over backwards just to try to see it clearer
But my breath fogged up the glass
And so I drew a new face and I laughed
I guess what I'm saying is there ain't no better reason
To rid yourself of vanity and just go with the seasons
It's what we aim to do
Our name is our virtue

I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours

Well no no, well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find love love love love
Listen to the music of the moment come and dance with me
ah, la one big family ([2nd time:] ah, la happy family)
It's your God-forsaken right to be loved love love love

I won't hesitate no more
Oh no more no more no more
It's your God-forsaken right to be loved, I'm sure
Theres no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours

No I won't hesitate no more, no more
This cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours, I'm yours


i'm yours>>dak ngade

maaf,berbaik,percaya

1/maaf - orang mintak maaf kita maafkan. tapi kalau duk buat perkara sama aje berulang, maaf tu ikhlas ke atau sekadar untuk mengambil hati?

2/percaya - jangan senang percaya orang, trust is EARNED, not GIVEN. orang perlu meyakinkan kita yang dia boleh dipercayai, bukannya kita percaya orang sewenang-wenangnya

3/berbaik - berbaiklah dengan semua orang, tetapi, kalau nampak orang tu buat jahat pada diri kita atau orang lain, tegur, 2x nampak, tegur, 3x nampak, tinggalkan.

Orang jahat kita tak boleh nak berbaik, tak boleh nak percaya, tak boleh nak maaf.


*being told by my dear cousin..huhu

adk patah tgn!!




semoga cepat sembuh yer!!

he always here

betul la kata org..
setiap y berlaku tu ad hikmahnya..
ya,hikmah y kita sdri xtaw..
mybe if ak ngn dak ngade dl xclash,
mybe ak ngn dia xkn sbhgia skrg...
pelik,kn?
p itula realiti khdpan..
kdg2 kta akn ad kt ats,kdg2 kt bwh..

peristiwa y berlaku btul2 br ak ngn dak ngade pengajaran..
hargai apa y kta ad...
hargai apa itu cinta..
sbb bla kta dah khlgannya,br kita akn sdr..
Alhamdulillah,
dak ngade da byk berubah..
totally berubah..
berubah mnjadi llaki idaman ak..
pelik kn?
lepas prstwa y trsangat la sgt myakitkn aty,
dia berubah mnjadi llaki idaman ak..
dan doaku,ia berkekalan hingga k akhir hyt ku..
insya-Allah...
dan
Alhamdulillah,kerna ak dbri ksmptan ni utk mrasai kbhgiaan itu..

Cik Mek Molek - Dato' M. Daud Kilau 'C.S.D.P 6'



***xleeh blah dak nih..huhu

For The Rest Of My Life - Maher Zain 'C.S.D.P 14'

Sunday, January 30, 2011

siapa kita

salam,cik..
cik agama apa yerk?
saya islam..
oh islam..
buktinya?
eh,y ko sibuk2 nk taw sal agma ak ni pehal?

saudari....
knp nk melenting?
xde jawapan k?
tu br sy y bertanya...
belum Allah itu sndiri..
kalau Allah ty,ko kta ko sembah ak,mana buktinya?
saudari nk jwb apa?
fikir2kan lah...
apa buktinya...
kenapa saudari kata saudari ni islam..
sekadar dlm kad pengenalan je k?
kad pengenalan tu bw msk kubur k saudari?
wallahua'lam...

thanks

tq dear..
sudi spend ms utk skype
huhu
taw rindu..
apakn daya..
sbr je la yerk..
dak kecik rndu gak dak ngade..
rndu bangat..

tq dear..
sudi dgr smua omelan..
bleber cam nenek,tp ttp nk dgr,kn?
hihi..

tq dear...
coz dgr je mostly smua ckp dak kecik nih..
cian dear kn?
da kyg pown kna mkn lg..
xpela..
amik aty adk dear..
xsalahkn?


tq dear..
sbb sllu amik aty dak kecik nih..
i noe its hard to make us be like b4,
but u've make we bcme btter than b4..


tq dear...
coz tke care of me..
coz try the best u cn to make me trust u again..
but dont worry dear..
no one can take me from u,except Allah..
insya-Allah..

tq dear..
sbb alwys ty dak kecik ni sht x..
maaf ye dear..
sbb xgtaw y dak kecik xsht mlm nih..
png sgt kpla nih
hanyut jer
sbb tu dak kecik suh dear tdo..
maaf ye dear..
dak kecik xsgje..

*pls:tq coz u love me...

what we want?

guy..
please listen..
please..
stop...
-make fun wif us
-be a playboy
-being egois

tolongla...
ckupla ak tgk kwn2 ak ngs krna korg..
enough ok!
korg pehal?
rs dri tu hensem sgt k?
rs dri tu hebat sgt k?
ak taw sometime ad gak gurl y truk..
tp nk wt cmne..
diorg jd gtu sbb korg gak..
sbb korg pnh mainkn diorg..
tolongla..
ak xkn maafkn mana2 llaki y pnh bt kwn ak terluka..

never!!!!

*betul2 nk tgk kwan2 ak bhgia,ya-Allah,,,

winDu

aduusss...
kangen bangat sama kamu sih..
haiisshh
rs cam nk terbg jer g kt beserah..
huhu
gatal x hingat..
hihi
xtaw knp..
xsng duduk da nih..
rindu gler kot..
isshh3..


*rindu kt smua kwn2 jg..huhu

Isma AF Terbaru - Aku Bukan Pilihanmu (MTV Full Version) Dengan Lirik Se...


runtun hati nih..huhu...
pls;;cukuplah sekali

jaHAT!!

dak ngade:hello!!gayut ngn sape td!
dak kecik::sepupu..dia ckp y dia plan nk dtg trg..p tup2 kna ragut
dak ngade:pastu pakwe nk dtg k?
dak kecik:pakwe apa bnda lak nih?
dak ngade:dah2 r..xyah cter..mls nk dgr..sory ggu..bye

I call back..rejected..call back..still rejected..
sabar2...


dak kecik:hello..
dak ngade:xyah call la..bz2..
dak kecik:ok..bye

then he call me back

dak ngade:aii..ltk gtu jer?sape ajr?xreti nk ucp i love u dl k?
dak kecik:bistu nk mrh2 org knp?ce gtaw sbb..sorry r ggu...
dak ngade:haha....gurau je la syg...sje nk knakn cyg...rindu..

GURAU?????
eyyyy..sabor ajelah...
ak ni pya la panik...
eiiiii
nk cepuk je dak ngade ni taw...

*but the truth is u make me smile for the whole day..i love u syg..

miracLe

hye..
bored..
so suka suki je la mhadp blog nih..
duk terjah blog org je keje..
asyik duk umh jer
xde idea nk g jln mana
hujan jerkkk
haiissshh

ptg smalam ak p kuaLa ibai
htr adk ak blik hosTEL dye..
hurm..
mlm lak ad ttmu...
mcm bese la..
my dad py ttamu..
arOund pkul 10 mybe,
dpt phone call dr adk ak y td..
aLamak!!
hosTel dye tbakar..
aiseyh...
xsng duduk mak ak
ank ksyangn dia tuh
tgal sehelai spgang
juz duit rm 10 ngn hp jer y dpt dselamatkn
huhu///

so,hr ni..pg2 lg kul 7 mak ayh ak da siap2
ak ingtkn dey aLL nk g skol..
rupanya nk g tpt adk ak..
haha
ak agk mak ayh ak xtdo lena mlm td..
p agk je la..
huhu

ak kt umh?
keje masak je la..
huhu

blik pd stOry hestel terbakar td..
korg pnh dgr x cter tok imam smbhyang brjmaah p dia la imam,dia gak makmum..
haha
tu la y jd kt kg tu smlm..
imam da angkt tkbir,makmum cbut lari..
pasal hosTel y tbakar tuh duk kt dpn msjid..
so,bla kecoh API!API!
makmum2 pown panik r..
trus cabut p tgk pe jd..
tgal la imam sorg...
nk dijadikn cerita...
imam da siap wirid,bc doa dah ni..
turn nk slm,br perasan...
haha
dia sorg je rupanya kt dlm msjd tuh..
huk3..
khuSyuk imam nih smyg..baguih2..


k2...
kNp tjuk story ak kLi nih miracLe?
gNI...
During kebakaran tuh,smua student duk kt surau..
tgal one student ni jer..dmam...
so,dia plg lmbat p surau
bla dgr azan,dia pown bgun la nk p amik air smyang
*still niat nk smyg kt surau
tup2 npk api cerah jer kt tgkat ats..
tgk py tgkat,rupanya blok ats tbakar..
dia pown p la gtaw kt jirn trdekat..
bmula la episod kelam kabut..
ad sorg pakcik nih..
dia duk jerit API!API! smpai semput,,
huhu
xleh bla lak,bla dia da xlarat.ad org tlg smbung jerit API!API!
huhu,anything can happen klu time gtu kn..

nk dijadikn cerita,angin btiup kuat sgt time tuh..
hjn pown ad gak..
p miracLE nya,
when the rain stop,wind jg nrhnti btiup,bomba pown smpai,
api y marak td tu da reda..
khdmt bomba da xdperlukn da..
haha
pastu,bgunan bersebelhn lak,ckit pown xkna api..
jgnkn api,bkas asp pown xde..
SUBHANALLAH...
MAHA SUCI ALLAH...
tgk?
ALLAH da tunjuk kn kkuasaannya...
hosTel tu sbnarnya adalah sebuah sekolah pondok..
tpt bdk2 mhafal AL-QURAN..
almri,katil smua hangus tp....
AL-QURAN ttp tpelihara..
ad one kid ni,dia smpan duit ngn ic dia lam AL-QURAN..
ALHAMDULILLAH,ckit pown xjejas..
huhu
kereta y d'park kt bwh bgunan tu pown xde efffect pape
*that car belongs to ustaz that conduct n manage all the students..
MASYA-ALLAH...
*nikmat ALLAH y mana lg hendak kamu dustakan...wallahua'lam..

Saturday, January 29, 2011

holiday!

nice to be at home..
but..
haiisshh
tiap2 hr org dtg umh..
jpa my mom n dad..
bz btul diorg tuh
ala2 yb gtu..
haha


Wednesday, January 26, 2011

dreams comes true..

i'm starting my writing wif i love u my dear..
love u like crazy..
haha..
to dak ngade,
even u didn't read my writing,i still want u to know that nothing can take me from u..
except Allah..
huhu..
u make my dreams comes true..

*blushing

AdeSsss...
Br dua hr ak moody ngn dak ngade,
ngjuk knon2 xnk dtg cni..
haha..
ntah pape jer..
bsar2 nk ngajuk ag..
xde la...
got fever actually..
tu y spoil mood tuh..
next day tu,dak ngade ty,dmam lg k?
mmg la ak dmam lg..
dgn batuk nya..
xtdo mlm ak..
aduyaiii
dak ngade said:kalau syg abg,jgn g kls ptg nih..
what can i do..
actually g kjp kls pastu blik smla coz xlrt sgt da..
penink..
huhu
br je smpai umh,
*blik ngn syeera
dak ngade pown call...
10 minit ag smpai..
ha???
biar btul??
ni mpi k??
rs cam nk melompat pown ad..
smua ada la..
huhu
*tersangat gembira
ak pown g r lepak2 kt pantai dpn uitm tuh..
jeff@hakimi pown ad skali..
dia blikn anggur ngn sttawberry..
Ya Allah,ak br je komen pic kak dira..
pic strawberry..
ak ckp ak nk jg..
tup2 ad dpan mata..
terima kasih,Ya Allah..
terima kasih,dak ngade...

pusing2 kwasan situ je ptg tu...
jeff lak kjp duk lam kete,kjp kluar..
masalah btul bdk tuh..
huhu
last lepak,g r duk kt teluk tu..
dak ngade suh ak ttp mata..
ckp nk tjuk something..
ape la agk nye...
tutup je la yerk...
npk tgn duk kt kocek..
agk2 apa erk?






huhu...mak aiii
bla ak bka mta,
skotak besar hdiah kt dpan ak..
tkejut ak dbuatnya..
nk ngs,tharu smua ad..
no words can dscribe my feeling..
huhu
i got a teddy bear,chocolte n bscuit..
OMG!!
that's what i dreamt b4....
*rs cam nk melompat p malu...haha

later on,kitorg p mkn.then g farmasi..
bli ubt batuk lorh..
time tu rs cam sweet gler...
i like...
haha
lab u...
hik3

ak bg teddy bear tu nma boboy...
haha...
dak ngade ckp,knp ltk nma dia..
hellooo..
nma dak ngade bkn boboy tp ikhwn,k...
xkra...nk boboy jg..
haha,sengal...

k laaa...assgment da siap
*rilek jp smbil tgu kna htr


last night?
tdo dgn lena....
haha
mic u honey.....
<3 <3
*jiwang tetiba..sengal..

Monday, January 24, 2011

beauty



yes!!
i admit i'm not pretty like her
so what?
does it bothering me?
for sure,yes it is..
i feel very unconfident wif myself
why?
i feel shy
i feel that no one like me
no one
no one
but then,
how about dak ngade?
for sure,man words cannot be trusted..
i trust him but i cant put my hope on him..
for me,he's handsome..
n i sure,many girls outsde r lookg for him..
include his ex2..
huhu
i'm jealous u know!!
but i cant do anythg bcoz i'm not pretty at all
i'm fat,small,ugly..
what else?
u tell me lorh..haish..
however,thnk to dak ngade coz gve me happiness,love n a feelng that i cant express wif words..
for sure,i love u damn much,,

pls:thanks a lot my dear..i hope that we'll last till the end of my life...u r my everythng..

money

duit?
ada apa ngn duit?
dgn DUIT,
kita blh dpt mostly smua y kta nk..
kta ley beli kereta,rumah,make up,bju..
kta pown akn pat stdy ngn aman jer..
TAPI??
kalu xde DUIT?
smua org pndg rndah pd kta,,
haha...klau tuan da rndah,makin rndah la dia..
huhu..
xkn ad rs hormt org pd kita..
nk bljar pown ssh..
mna x nya..
bku sbji 47 rgt..
duit blnje lak 50 smgu..
how is it possible?
haha...
but,juz be cool...
xkn matinya xde DUIT..
pk nk mkn?
pe susah..
msk ns putih,telur sbji..
byk da sve tuh..
haha..tu la y ak mkn time ngah pokai..
bku lak?
tgk y mber py..
tu pown nk ssh..
huhu
klu lectrer mrh,pdan muke hang!


aduiii..
pls:money is not everything but to get everything,we need money,,,

Doa Seorang Kekasih - In Team



xsalah jika kita berdoa sbb tu smua ktntuan tuhan...

Sunday, January 23, 2011

story inside me

argghh..
feel relieve..
why?
dak ngade willing to hear all my omelan..haha..
a good confession..
confession about my ex2(cam rmai jerk)
yeah...
dey all tu still myamak kt ruangn mcol n msg ak..
eeyyyy...
rs cam nk cepuk2 jer...
xreti2 k..
org da xnk tu,xnk la...
ms ad,xnk hrgai..
ms da xde,tcari2..
haha...
kta2 tu tpalit gak r kt dak ngade
sbb?
dia br taw btpa ak pntg lam hdp dia,lpas dia tgalkn ak..
pelik kn hdp ni?
tp ni la alm y kta terokai setiap hr..
pnh teka teki
pnh psoaln...
ak br je smpai umh sewa ak y tcnta nih..huhu
cinta la sgt..
haha
smlm ak blik..
sppu ak,kak ina kawen..dia mmg cntik..
jeles lak..
ak xsecntik tu..
haha
p apakn daya....huhu...koya...
td lak ak g test jpj..
blh thn gtal gak jpj2 cni...
ciap mta no fon lg..
ala..bg jer no slh..bkn dia taw pown...
tua da kn...
haha
mmg tua..

pls...jgn hrp nk tackle ak..my heart belongs to dak ngade..huhu

haissshh...
germ2..
ak pntang if llki y bt taik jer kt awek dye...
ad la mamat nih..
umo sthun jgung la ktakn...
kje kt kdai mkn kt uitm ni laa
pastu bkenn kt bff ak...
cple la..
da bff ak pown bkenan kt dia...
py la sweet cple..
y llki tu nk msk minang la...
cuti sem br nih,dia kna blik klate...
y ak nk mrh ni,
msj pown x,apatah lg nk call...
ak pown try r msg 'jantn' tuh...
nk taw dia ad kdt k x..
tup2 dia bls..
sial tul
ak suh dia msg awek dia..
dia jwb yelah
ingtkn dia msg,p hampeh...
eeiiiyyy
ni ak rs nk hentak2 jerrr
ko mmg LELAKI xguna..
BUAYA ATAS DARAT..haha


now,ht ak rs lega gler..
pe y tbuku,da ak luah kt dak ngade...
feel very appreciated..
1 jam lbh gyut..
p rs cam stgah jam jer
haha
tu la kitorg klu da gayut..
xpnh bosan...
haha
ak admit..ak mmg kuat jeles...
p bak kta dak ngade,
ak ni type y ska smbyi prsaan...
haha...
yes it is...
but dear dak ngade,


pls; I LOVE U DAMN MUCH....

Thursday, January 20, 2011

how is ur life?

how is ur life?
suddenly Q from my mom..
i ask:what life??
first time got that Q..huhu
well..
it seems like i've to be honest..
i told my mom everything..
not everythg actually...
huhu
i told her about my financial prob,n also about my dak ngade
i told my mom that he use to gve me money..
n also told that he want to come to meet u this May..
*mcmla jd..

haiishh..
gler pngakuan brani mati..
but i noe my mom trasa...
ak bkn sngja xnk cter all my prob..
but look at our fmly..
sgp k ak tgk mak ak gdai brg kms dia lg?
sgp k ak tgk bil2 ttunggak tiap2 buln?
sgp k ak tgk muka ayh ak moyok jer
ak taw evrytime ak mta duit,ayh ak png kpala duk pk mna nk dpt..
ak taw ibu trsgat trsa..
maafkn alg ibu..
alg juz xsmpai hati nk susahkn ht ibu ngn ayh..alg mta maaf..
alg akn byr blik duit tu..ibu jgn risau ea..


*pls...i'm sorry


Wednesday, January 19, 2011

my school life


ni ak ngn noriah..opss...blik a bit bersepah...huhu...hbs spm nih..last paper

haha...skema gler...p pic ni jer ak ad..hlg sudah..


Ungu - Percaya Padaku | VC Trinity


juz find out!!plss....percaya padaku...ahaks...like3 bangat

jatuh cinta ngn lgu nih tetiba..credit to abgchik firdaus!!

semua tentang kita

Waktu terasa semakin berlalu
Tinggalkan cerita tentang kita
Akan tiada lagi kini tawamu
Tuk hapuskan semua sepi di hati

Teringat di saat kita tertawa bersama
Ceritakan semua tentang kita

Reff:

Ada cerita tentang aku dan dia
Dan kita bersama saat dulu kala
Ada cerita tentang masa yang indah
Saat kita berduka saat kita tertawa


*dedicated to faezah emiera ngn siti nurul hidayah...:-p

what u see?

what u see?
i see nothing?
think again...
i see nothing..
why?
bcoz we never know what is in front us..
ur answer..
i see my laptop..
but dont u see what is actually inside that?
dont u ever think from where it comes?
who create it?
why u hve it?
who bought it for u?
dont ever say that u know what is in front u unless u know everything about it..
wahwahwah...
r u muslim?
yes,i am..
so tell me..
what is islam..
prove me,who's ur god..
what is he's character..
tell me what u believe..
prove me ur religion..
tell me what reason u r here
in this fake world
fake paradise
tell me what make u different from other religion?
why u chose islam?
can u answer me?
can u?
dont u ever try to judge others if u unable to judge urself..
who r u actually??





*juz remining myself so that i'm not to lalai....huhu

Wednesday, January 12, 2011

dari...........






waktu kecil nya..comel bangat
lelaki y agak skema la katakn..
kehenseman terserlah..
hensem gler...serius ckp...




tp.............










apa dah jd ni???



dont do that when u r sleeping!

1 - DON'T SLEEP WITH WATCH
Watches can emit a certain level of radioactivity. Though small, but if you wear your watch to bed for a long time, it might have adverse effects on your health.
2 - DON'T SLEEP WITH BRA
Scientists in America have discovered those that wear bras for more than 12 hours have a higher risk of getting breast cancer. So go to bed without it.
3 - DON'T SLEEP WITH PHONE
Putting the phone beside your bed or anywhere near you is not encouraged. Though some of us will use phones as alarm clocks, but please put the phone as far as possible. Scientists have proved that electrical items including mobile phone and television sets emit magnetic waves when used. These waves can cause disruptions to our nervous system. Therefore if you need to put your mo! bile phone near you, switch it off first.
4 - DON'T SLEEP WITH MAKE UP
People who sleep with make up might have skin problems in the long run. Sleeping with make up will cause the skin to have difficulty in breathing and problem in perspiring. You will also need a much longer time to go into deep sleep.
5 - DON'T SLEEP WITH OTHERS' WIFE / HUSBAND
You may never wake up again. : )

kesan zikir pd otak kite

Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.


Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang ali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.

Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

next life

haisshhh..
mls gler nk bgun hr nih..
tp xpe la...
blajar py psl..
rajin kn dri..haha
ni smbil tgu lectrer 220 msk,on9 r jp..
lapor,bosan smua ad..
cuak pown ad..
dak2 ni esok nk g waterparkkkk
park park park..
haha..
ak?
dgn duit juz rm10 utk smgu ni,ckp k?


haha...
bongok gler ak rs..
jom kutip daun,nk?
haha...
agk2 ok x?
hurm..
btw still thinkg what should i do wif their planng..
feel like wanna run away wif my dak ngade
huhu..
p dye x konpem ag.....
kejer byk..
hurm...
hai dak kecik?
mengeluh jer taw...
hey!!be strong la...

ANAK PADERI PELUK ISLAM

Assalam Mu'alaikum Wbrth!!!..... Bacalah dan Renungkanlah. ...

Kisah Farhan (Kisah Perjalanannya Masuk Islam)

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya sewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Saya dilahirkan di bumi Sabah dalam keluarga Kristian.. Bapa saya seorang KETUA PADERI yang menjaga 15 buah gereja di satu kawasan di Sabah .

Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi seorang paderi. Sejak mula PBS bawah Datuk Joseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapat sokongan penuh negeri! kumpulan saya masuk ke kampong dalam berbagai program. Selalunya program khidmat masyarakat. Pihak gereja selalunya membekalkan wang tunai sekitar RM50,000!!!

Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orang kampong. Kami ziarah rumah ke rumah.. Tanya masalah mereka dan bantu mereka. Berbagai masalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duit secara spontan. Ada kami hantar keperluan harian, pakaian dan buku sekolah dan sebagainya.

Dengan cara ini kami mendekati mereka. Hasilnya dengan beberapa kali kunjungan susulan, kami berjaya mengkristiankan mereka. Paling berbaloi kami mengkristian remaja Islam, tambah berbaloi dari kalangan intelek.. Hasilnya kami dapat RM3,000 setiap seorang Islam yang dimurtadkan! Bayangkan pendapatan saya ketika masih dialam Persekolahan. Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakan mengambil m/pelajaran Agama Islam yang boleh dipilih dengan lukisan(betapa hinanya m/pelajaran ini setanding dengan lukisan). Saya mendapat A-3. Sewaktu tingkatan 4 saya belajar di sekolah asrama penuh. Saya terus ambil pelajaran Agama Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam dan memudahkan saya menyebarkan agama kristian. Saya mempunyai beberapa soalan yang saya kira tidak mampu dihuraikan oleh orang Islam.

Pada suatu hari sewaktu tingkatan Enam bawah, saya bersemuka dengan Ustaz yang mengajar saya(saya panggil cikgu). "cikgu saya ada beberapa soalan, tapi saya rasa tak sesuai dikelas ini, boleh ke saya ke rumah cikgu..." Ustaz itu bersedia. Lalu saya bersama beberapa rakan ke rumah ustaz itu.

Saya katakan "cikgu saya mahu berdialog secara ilmiah, bukan atas nama islam, agama cikgu dan bukan atas nama Kristian,agama saya". saya kemukakan beberapa persoalan, antaranya;-

1- Mengapa orang Islam sembah Kaabah

2-Sebenarnya semua agama sama sahaja. Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islam adalah agama langit.

3-Mengapa diakhir zaman, Nabi Isa akan turun bersama Iman Mahadi membebaskan kezaliman dan kekacauan dan bukannya Nabi Muhammad.

4-Mengapa dalam sejarah dan hingga kini orang Islam suka peperangan.

5-Injil sekarang dikatakan diseleweng. Kalau begitu mana yang asalnya.

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawab pertanyaan saya dan kawan-
kawan dengan begitu ilmiah. Saya dan kawan -kawan mati akal.

Kemudian saya dibebani dengan 3 persoalan yang tidak mampu saya menjawab secara tepat.

- Apakah boleh manusia(paderi) mengampunkan dosa manusia lain. -

Persoalan ketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 - konsep ketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya dengan beberapa orang paderi, kawan-kawan bapa saya. tetapi mereka enggan.. Lalu saya bawa ustaz itu ke rumah saya dan bertemu bapa saya seorang ketua paderi. Ternyata bapa saya juga tidak mampu
menjawab persoalan yang dibawa oleh ustaz itu.

Sebaik ustaz itu pulang, bapa saya memarahi saya kerana bawa 'orang malaya' datang ke rumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu. Disamping mengulangkaji saya gemar berdialog dengan ustaz itu. saya memerhatikan kehidupan ustaz tu, saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orang berjubah.. Seorang berjubah hitam membawa salib. Seorang
berjubah putih membawa bendera bertulisan jawi. Dan seorang berjubah hijau yang meminta saya membuat pilihan.

Yang berjubah hitam dan berjubah putih saling menarik saya mengikuti mereka. Saya meronta-ronta. Disamping itu saya dapati yang berjubah hitam semakin tengelam dan yang berjubah putih semakin tinggi. Sedang saya meronta-ronta, saya terjaga.

Saya mendengar suara azan dan ustaz tadi berada ditepi saya dan berkata, "mengapa Johanis.....awak mengigau.... "

Saya pegang tangan ustaz itu, saya katakan,"Cikgu Islamkan saya........ .".Ustaz itu minta saya bersabar untuk dia uruskan dengan pihak tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun di Islamkan oleh Ustaz itu..

Selesai pengIslaman saya, saya pulang ke rumah. Sampai di rumah, saya lihat pakaian saya bertabur diluar rumah. Rupanya bapa saya telah tahu!

Sebaik melihat saya, bapa bergegas masuk dan keluar semula dengan mengacu senapang ke arah saya. Tiba-tiba emak menerkam dan peluru senapang meletup keatas.

Saya segera meninggalkan rumah sehelai sepinggang. Tinggalkan keluarga saya. Tinggalkan sekolah. Saya bersembunyi sekejap rumah ustaz sebelum saya dibawa oleh ustaz pulang ke semenanjung sebaik habis kontrak mengajar di Sabah .

Saya diserahkan kepada PERKIM di Kuala Lumpur . Secara kebetulan rakan saya Nazri,vokalis kumpulan Raihan juga memeluk Islam, tetapi mengikuti kumpulan Ar-Arqam. 2 lagu dalam album pertama kumpulan Raihan adalah saduran lagu koir yang kami nyanyikan dalam gereja sewaktu di Sabah dulu..

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pula Maahad Tahfiz. Alhamdulillah! Saya dapat sijil Al-Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian saya bekerja dengan Jabatan Agama Islam.. Saya banyak masuk kawasan di Negeri Sembilan, Melaka dan Pahang.

Tak sampai setahun saya letak jawatan. Saya sedih kerana ramai pendakwah ini nak berdakwah pun merungut duit over time. Saya rasa tiada keiklasan.. Biarlah saya jadi pendakwah bebas.

Saya ingin membilas dosa lalu. Saya telah ramai memurtadkan orang...kini saya mahu berjuang untuk mengIslamkan seramai mungkin dengan Kualiti bukan Kuantiti saja!

Berbalik kisah keluarga saya. Selepas meninggalkan rumah dan belajar di PERKIM saya selalu telefon ayah, emak dan adik beradik saya. Saya katakan jangan bencikan saya. Saya sayang ayah.. saya sayang emak. saya sayang adik beradik saya. Ayah dan emak tetap ayah emak saya dunia dan akhirat.

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya, saya hantarkan buku-buku yang sesuai menerangkan tentang Islam. 7 tahun saya telefon. 7 tahun saya hantar surat dan buku-buku. saya menangis kerana rindukan ayah, emak dan adik beradik. Akhirnya, sewaktu saya di Maahad Tahfiz, bagaikan halilintar saya mendapat berita...... .. Ayah saya menganut Agama Islam!

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu. Saya menangis dan menangis. Saya ambil wuduk dan sujud syukur. Air mata saya menjadi terlalu murah....saya terus menangis...saya pejamkan mata.....saya bayangkan ayah dihadapan... saya peluk erat tubuh ayah dan kami menangis bersama........Ya Allah betapa agungnya kekuasaanMu.

Peristiwa yang saya alami sewaktu memeluk Islam turut dirasai oleh ayah saya. Dia dihalau dari rumah yang diberi oleh pihak gereja.

Kini saya pendakwah bebas.. Saya sedih melihat umat Islam hari ini berpecah. Kita berpecah kerana kita meninggalkan Quran dan Sunnah Rasul. Kita ambil sebahagian dan kita tinggalkan sebahagian.

Kita ambil contoh pelaksanaan hukum Hudud dan Qisas. Mengapa kita cari jalan nak menentang pelaksanaanya? Sepatutnya kita cari jalan supaya dapat dilaksanakan. Inilah sikap umat Islam.

Saya pernah berdialog dengan beberapa orang pensyarah universiti tentang isu Hudud & Qisas. Dia boleh sergah saya, "You apa tahu... Islampun baru setahun jagung......"

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu.. Kalau ini sikap pendakwah... ....Saya tak akan masuk Islam. Tapi saya pilih Islam kerana saya tahu Apa itu Islam!!! Kerana itu saya ajak menghayati Islam.

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masa Kristian dulu. Saya berdialog tentang Islam. Saya kumpulkan derma untuk tujuan dakwah ini, untuk bergerak perlukan wang. Saya diancam oleh puak Kristian. saya juga diancam oleh umat Islam!!!

Apa tauliah awak , mana kebenaran Jabatan Agama, mana permit polis, sapa benarkan pungut derma dll. Saya tak gentar berdialog dengan puak Kristian, kerana saya ada pengalaman tapi sukarnya bila Umat Islam sendiri menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usaha yang agak ketara ialah Di IPT. Pendakyah ini mendekati kaum muslimah, pura-pura belajar Islam.....jatuh cinta...lalu dimurtadkan..

Saya sudah pergi banyak IPT. Saya paling bimbang di Universiti Putra Malaysia (UPM) !!! Itulah satu-satunya Universiti yang ada gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk memurtadkan orang Islam!!!

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kita terminum 'Holly Water'.

Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City . Dijampi oleh paderi termasuk Pope John Paul yang jemput Perdana Menteri kita dulu. KALAU TERMINUM, cari air kolah dari 3 masjid. Baca Al-Fatihah 1x, Yasin 1x, 3 Qul 1x, dan Selawat. Ambil
sebahagian buat minum dan sebahagian buat mandi.

InsyaAllah mereka akan sedar dan dapat diselamatkan. insyaAllah!! !

TOLONG FORWARDKAN!! !
Demi islam....Demi agama yang tercinta...insyaAll ah...

HALALKAH REZEKI KITA.....???
BIARLAH 10 SEN HALAL DARIPADA BERIBU BERJUTA YANG HARAM!!!!!!!
KITA MAKAN....... BAGI ANAK - ANAK KITA MAKAN.......NAK SELAMAT DI
AKHIRAT ??? KITA KEKAL SELAMANYA DI SANA !!!
RENUNGKANLAH. ........... ..WASSALAM! !!